David Auburn: DOKAZ

„Sklonost prema tajanstvu brojeva iznimno je rijetka, ali kada osoba onog spola koji se,  prema našim običajima i predrasudama, mora susresti s beskrajno više poteškoća nego
muškarci kako bi se upoznala s tim trnovitim istraživanjima, ipak uspije prodrijeti u najopskurnije dijelove toga, onda nesumnjivo posjeduje najplemenitiju hrabrost, vrlo izniman dar i nadmoćan um.“ – ovoje je citat iz pisma  Gaussa upućenog Marie- Sophie Germain koja je morala promijeniti  identitet kako bi se dopisivala sa čuvenim  matematičarem i raspravljala o matematici i znanstvenim otkrićima. 

 Drama “Dokaz”  tematizira  kakav je položaj žene u  suvremenoj  znanosti, te ima li žena danas pravo na posebnost, različitost i genijalnost. Catherine, centralna  junakinja naše priče kći je čuvenog matematičara, koji je veliki doprinos matematici dao na tri polja, a posebice teoriji igara. Catharine je živjela uz oca i za oca, brinula se za njega, u njegovim dobrim i lošim životnim fazama,  odrekla se studiranja matematike i i vlastite znanstvene karijere, za razliku  od svoje sestre Clare, koja se posvetila karijeri deviznog analitičara i odselila iz obiteljske kuće u Chicagu u New York. No može li se strast za istraživanjem zatomiti, potisnuti? Može li se čovjek odreći svoje prirode?

Nakon očeve smrti ostalo je sestrama stotinu ispisanih bilježnica i stara trošna kuća. Bilježnice i u noćnim satima, pregledava Harold, doktor matematike, koji je izuzetno cijenio svog nekad  lucidnog profesora Roberta, vjerujući da će u njima pronaći još koje zrno profesorove  matematičke genijalnosti, dok je Catharine uvjerena da su bilježnice dokaz kako je njen otac pisao  kompulzivno, obuzet šiframa koje su mu slali  vanzemaljci  uz sve druge šifrirane poruke  koje je želio dokučiti ne bi li spoznao razlog i smisao svog postojanja i trajanja nakon velikih matematičkih otkrića do kojih je došao u ranoj fazi svoga života. 

Jutro nakon sprovoda, i  nakon burne noći  Catharine Haroldu daje ključ ladice očeva radnog stola, u kojoj on pronalazi bilježnicu u kojoj je na četrdesetak strana izveden  revolucionarni dokaz o prostim brojevima. No tko je autor tog dokaza i kako se autorstvo može dokazati – pitanje  je koje traži odgovor.  

Ova majstorski napisana drama uzbudljiva je i potresna. Kroz intimne odnose progovara o povjerenju koje razvijamo jedni prema drugima, odnosno kako i zašto gubimo povjerenje jedni u druge i kako osobe stječu ili pak gube vjerodostojnost.

Robert Raponja

Mirna Ostrošić
Silvijo Švast
redatelj i mentor red. prof. dr. art. Robert Raponja
sumentor doc. umjetnost. Katica Šubarić
prevoditeljica Lara Hölbling Matković
scenograf i kostimograf Mario Tomašević
mentor izv. prof. dr. art. Jasmina Pacek
oblikovanje svjetla Robert Raponja i Domagoj Garaj
izbor glazbe Igor Golub