24.09.2018;

Crni humor, malograđansko licemjerje i nešto malo ljubavi

Crni humor, malograđansko licemjerje i nešto malo ljubavi

U narednoj sezoni publika Kazališta Virovitica imat će prilike pogledati premijerne izvedbe iznimno kvalitetnih dramskih tekstova. Sezonu tako otvara Bračno krstarenje (u engleskom originalu Sexy Laundry) kanadske dramatičarke Michele Riml, kojom se virovitičkoj publici predstavlja mlada redateljica Lea Anastazija Fleger, dok su glavne (i jedine) uloge u komadu pripale bračnom i glumačkom paru, Igoru i Vlasti Golub. Ova komična drama ujedno je i jedina nova predstava kojom ne dominira, ponekad i vrlo okrutan, crni humor. Komšiluk naglavačke nagrađivane hrvatske dramatičarke Nine Mitrović, naime, socijalno je angažirana drama u režiji Darija Harjačeka koja započinje – samoubojstvom. Suradnju s virovitičkim kazalištem nastavlja i redatelj Robert Raponja nanovo se prihvativši intrigantnog zadatka: Viktor ili djeca na vlasti kultni je komad francuskog nadrealista Rogera Vitraca te funkcionira kao ultimativna kritika malograđanstva. Tu je i drama DNK britanskog dramatičara i scenarista Dennisa Kellyja koja kroz likove bullyingu sklonih tinejdžera prokazuje koruptivne mehanizme društva. Svi su ovi tekstualni predlošci, s iznimkom Viktora ili djece na vlasti, mahom djela suvremenih autora koja se očituju različitim razinama izuzetno gorke komike, što znači da se ove sezone gledateljima nudi široka paleta svih mogućih vrsta humora: od pučkog, brodvejskog i sitcom humora do nihilističkog cinizma, apsurda i hermetične avangardne dosjetke. Pritom teret tragične sudbine, i to tragične u sasvim modernom smislu te riječi, nikad nije previše udaljen od glavnih (anti?)junaka ovih drama, bilo da se pritom radi o njihovom strahu od starenja, smrti i svakodnevne učmale rutine, izgubljenosti pojedinca u društvu koje se ne brine o njemu, njegovoj duhovnoj i fizičkoj pogibiji od pritiska društvene većine ili vlastitom moralnom suočenju s počinjenim nedjelom.

Osim premijernih naslova, gledatelje očekuju i reprize nagrađivanih i posjećenih predstava iz prethodnih sezona. Kao osobito uzbudljiva ovom prilikom treba istaknuti višestruko nagrađivana ostvarenja za djecu i mlade. Tu su šokantni 2.14, drama o nedostatku komunikacije između roditelja i mladih, lutkarska predstava Kaštanka, zasnovana na poznatoj noveli Antona Pavloviča Čehova, i Nevidljiva, fascinantno kazališno ostvarenje o mogućnosti zajedničke izgradnje kreativnijeg, socijalno pravednijeg, novog i boljeg svijeta.

Stoga, uzdajući se u novi i bolji svijet, čije bi mehanizme trebalo iskušavati upravo kazalište čak i kad sve druge institucije zakažu, i ove Vas sezone pozivamo da ostanete ili postanete naša vjerna publika. Otisnite se s nama na – prigodno rečeno – još jedno krstarenje u „bračnom“ savezu između glumaca i publike, jedinih elemenata izvedbe bez kojih je apsolutno nemoguće zamisliti kazališnu umjetnost.

Dora Golub